پایایی، جسم فیزیکی (برای روحانی بودن، نیازی به انکار جسم نیست)


پایایی، جسم فیزیکی (برای روحانی بودن، نیازی به انکار جسم نیست)

اینجاست که یوگی عازم سفری درونی به سوی هسته وجودش می‌شود. بسیاری از همراهان یوگا با رد جهان، مسئولیت‌های آن، تعهدهایش و با نهایت ریاضت، حتی به خود ریاضتی رهسپار می‌شوند. اما آیا چالش و تکامل بزرگتر، تشکیل زندگی در دنیا با رنج‌ها و وسوسه‌هایش، همزمان با حفظ تعادل و خودکنترلی در زندگی روزمره به عنوان یک خانه‌دار، نیست؟


برای روحانی بودن، نیازی به انکار جسم نیست. در خلال سفر روحانی جسم باید فعال نگه داشته شود. در این میان، یوگا قدیمی‌تر و سنتی‌تر از تمدن بشری است. یوگا هنوز به عنوان مفهومی برای رسیدن به سرزندگی و انرژی حیاتی در جامعه امروزی، مقاومت می‌کند.

اما این کار مستلزم تقویت همزمان قدرت جسمی و توجه و آگاهی ذهنی است. یوگی می‌داند که جسم فیزیکی تنها معبدی برای روح نبوده، بلکه مفهومی است که سفر درونی به سوی هدف از آن آغاز می‌شود. به واسطه توجه به جسم است که می‌توانیم امیدوار به شکل‌گیری هر چیزی در حیات روحانی خود باشیم.

هرگاه مردی یا زنی برای تجربه الوهیت آرزوهایی داشته باشد اما جسمش برای تحمل این بار سنگین بسیار ضعیف باشد، آرزوها وجاه‌طلبی‌هایش به کار نخواهد آمد. همه به این دلیل است که برای اکثریت ما که از محدودیت‌های فیزیکی و ناتوانی‌هایی با درجات مختلف رنج می‌بریم، شروع یوگا راه کاری خواهد بود. که وسیله آن شاید بتوانیم خود را شایسته سفری به سوی خود کنیم.

 یوگا راهکارهایی برای آگاهی، توسعه، نفوذ، تغییر و رشد، به منظور کسب صلاحیت در زندگی و ایجاد حساسیت و قدرت پذیرش ارائه می‌دهد. چرا که زندگی ما به طور مبهمی دارای آگاهی است. لذا از مرحله جسم فیزیکی که سیمای واقعی و قابل دسترس برای همه است، آغاز می‌کنیم. اینجاست که تمرینات یوگاسانا و پرانایاما به ما این امکان را می‌دهد که جسم خود را با دید وسیع‌تری درک کنیم و از این رهگذر به درکی از ذهن رسیده و در نهایت روح خود را دریابیم. برای یک یوگی، جسم آزمایشگاهی برای زندگی و عرصه‌ای از تحقیقات و تجارب همیشگی است. برای وی جسم فیزیکی همانند یکی از اجزای طبیعت به نام زمین است. ما از خاکیم و به خاک بازمی‌گردیم. تمامی فرهنگ‌ها این حقیقت را می‌شناسند، اما امروزه به عنوان استعاره محض تلقی می‌شود. در حالی‌که جسم خود را کاوش می‌کنید، به واقع درحال کاوش این جز از طبیعت هستید. همچنین در حال توسعه ویژگی‌های زمین درون خود هستید، ویژگی‌هایی چون: استحکام، شکل، پایداری و قدرت.

در این اینجا در خصوص آسانا بحث خواهیم کرد. در مورد ویژگی‌ها و خواصی که هر فردی باید در تمام آساناها و زندگی خود بدان اهتمام ورزد. هم چنان که ما آسانا را تکمیل می‌کنیم، طبیعت واقعی تجسم خود، وجود خود و الوهیتی که ما را ابراز می‌کند را خواهیم فهمید و زمانی که از ناتوانی‌های جسمی، اختلالات عاطفی و حواس‌پرتی‌های روحی آزاد هستیم، دروازه‌هایی به سوی روحمان (آتما) می‌گشاییم. برای درک این مساله فرد باید توانایی‌هایی بسیار بیشتر از مهارت‌های تکنیکی بدست آورده و آسانا را نه تنها محض خاطر یک عمل فیزیکی که به عنوان وسیله‌ای برای درک، اجرا کند و سپس جسم را با تنفس، ذهن، هوش، وجدان، هوشیاری و هسته وجودی خود درآمیزد. بدین طریق فرد می‌تواند یکپارچگی کامل و واقعی را تجربه کرده و به آزادی نامحدود برسد.

برگرفته از کتاب: light on life

نویسنده: استاد فقید آینگار

انتشار فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم به سایت آینگار یوگای تهران مجاز می باشد.



برچسب : یوگا تعادل جسم و ذهن یوگا تعالی زندگی مادی و معنوی

برگشت به مقالات